Jeżeli zastanawiasz się, czym jest zawór EGR, to przeczytaj poniży wpis, a rozwiejemy Twoje wszelkie wątpliwości w tej kwestii. Jest to po prostu rodzaj elektrozaworu, który zamontowany jest w układzie wydechowym samochodu. Do jego głównych zadań należy zaś kierowanie części spali do układu dolotowego. Warto tu wspomnieć, iż sprawny EGR nie ma negatywnego wpływu na działanie silnika. W zamian tego tzw. recyrkulacja spalin umożliwia zmniejszenie ilości szkodliwych związków chemicznych, które uwalniane są do atmosfery, a co za tym idzie – zawór EGR sprzyja naturze.

Co powoduje uszkodzenie zaworu EGR?

Znaczna część kierowców dowiaduje się o tym, iż posiada w samochodzie zawór EGR dopiero wtedy, gdy ulega on awarii. Głównym powodem jego uszkodzenia, a konkretniej zacięcia się – jest fakt, iż na ściankach wydechu zgromadzony został nadmiar osadu w postaci sadzy, jak również cząstek stałych. Może on przestać działać z jednej strony w pozycji zamkniętej, z drugiej natomiast – w otwartej. W pierwszym przypadku uszkodzenie zaworu EGR jest sygnalizowane za pomocą pomarańczowej kontrolki awarii osprzętu silnika oraz – co trudniej wykryć – za sprawą składu spalin na niedogrzanym silniku. Druga opcja, która odnosi się jednocześnie do pozycji otwartej, jest o wiele łatwiejsza do rozpoznania. W tym wariancie, uwidacznia się bowiem znacząca różnica w pracy silnika, gdyż w poszczególnych przedziałach obrotów zmniejsza on swoją wydajność, a konkretniej – traci moc.

Zawór EGR w silniku benzynowym a spalinowym

Istnieje znacząca różnica pomiędzy tym, jak awaria zaworu EGR przedstawia się wobec silnika benzynowego, a jak przy samochodach z dieslem. W przypadku aut na benzynę, ten problem uwidacznia się przeważnie w tzw. pojazdach miejskich, a konkretniej tych, które posiadają przebiegi wynoszące powyżej 100 000 km. Chociaż w tym przypadku zawór EGR może zapchać się przez nadmiar osadu, to jednak najczęstszym problemem awarii jest po prostu wiek samochodu i wynikająca z niego rdza. Oczywiście, można ją wyczyścić, jednak jest to tylko odkładanie w czasie tego, co nieuniknione. Lepszym wyjściem jest wymiana zaworu EGR. Jeżeli zaś chodzi o silniki diesla, to cząsteczki stałe zacierają mechanizm już nawet po 60 000 km i to w przypadku, gdy dany pojazd jest używany do jazdy po mieście. Warto tu zaznaczyć, iż dłuższe trasy mają zbawienny wpływ na zawór recyrkulacji, gdyż to właśnie podczas nich dokonuje się jego auto-czyszczenie. Jeżeli ulegnie on natomiast awarii, to z samochodowego wydechu zaczyna wydobywać się czarna chmura dymu.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.