Wymiana oleju w klimatyzacji samochodowej jest ważnym elementem serwisowania układu klimatyzacji. Olej pełni kluczową rolę w smarowaniu i chłodzeniu ruchomych elementów, takich jak sprężarka, oraz w uszczelnianiu układu. Oto szczegółowe informacje na ten temat:


Dlaczego wymiana oleju jest ważna?

  1. Smarowanie sprężarki:
    • Sprężarka jest jednym z najdroższych elementów układu klimatyzacji i wymaga odpowiedniego smarowania, aby uniknąć przedwczesnego zużycia lub zatarcia.
  2. Chłodzenie układu:
    • Olej wspiera czynnik chłodniczy w odprowadzaniu ciepła, co jest kluczowe dla efektywnego działania klimatyzacji.
  3. Zapobieganie korozji i wyciekom:
    • Olej pomaga utrzymać elastyczność uszczelek i zapobiega ich wysychaniu, co minimalizuje ryzyko wycieków czynnika chłodniczego.
  4. Utrzymanie wydajności:
    • Brak odpowiedniej ilości oleju lub jego zużycie może obniżyć wydajność klimatyzacji i zwiększyć ryzyko awarii.

Kiedy wymieniać olej w klimatyzacji?

  1. Przy każdej wymianie czynnika chłodniczego:
    • Podczas wymiany czynnika chłodniczego (zwykle co 2 lata), konieczne jest również uzupełnienie lub wymiana oleju, ponieważ część oleju może zostać usunięta razem z czynnikiem.
  2. Przy naprawach układu klimatyzacji:
    • Wymiana oleju jest konieczna przy rozszczelnieniu układu (np. wymianie sprężarki, chłodnicy klimatyzacji czy parownika), ponieważ część oleju może wyciec lub stracić swoje właściwości.
  3. W przypadku awarii sprężarki:
    • Po zatarciu lub awarii sprężarki należy dokładnie przepłukać układ i wymienić olej, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia.

Jak wygląda proces wymiany oleju?

  1. Usunięcie czynnika chłodniczego:
    • Układ musi zostać opróżniony z czynnika za pomocą stacji serwisowej klimatyzacji.
  2. Określenie ilości oleju:
    • Po odessaniu czynnika technik mierzy ilość odzyskanego oleju, co pozwala określić, ile oleju należy uzupełnić.
  3. Dodanie świeżego oleju:
    • Dodaje się odpowiednią ilość i typ oleju zgodnie z wymaganiami producenta pojazdu i typu układu klimatyzacji.
  4. Napełnienie układu czynnikiem chłodniczym:
    • Po uzupełnieniu oleju układ jest ponownie napełniany czynnikiem chłodniczym i testowany pod kątem szczelności.

Jaki olej stosuje się w klimatyzacji?

Rodzaj oleju zależy od czynnika chłodniczego oraz specyfikacji układu:

  1. Do czynnika R134a:
    • Najczęściej stosowany jest olej PAG (Polyalkylene Glycol) w różnych lepkościach, np. PAG 46, PAG 100, PAG 150.
  2. Do czynnika R1234yf:
    • Nowoczesne układy wykorzystują inne rodzaje olejów, np. PAG specjalnie opracowany dla tego czynnika.
  3. Oleje uniwersalne:
    • Oleje estrowe (POE) są czasami stosowane jako uniwersalne, ale ich użycie wymaga zgodności z wymaganiami producenta.

Jakie są koszty wymiany oleju w klimatyzacji?

  • Koszt samego oleju: 30–150 zł, w zależności od rodzaju i ilości.
  • Koszt serwisu klimatyzacji (wraz z wymianą oleju i czynnika): 150–400 zł, zależnie od zakresu prac i regionu.

Podsumowanie:

Wymiana oleju w klimatyzacji to kluczowy element jej konserwacji. Należy ją wykonywać regularnie podczas serwisowania układu, aby zapewnić prawidłowe działanie sprężarki, przedłużyć żywotność systemu i uniknąć kosztownych napraw. Warto powierzyć tę czynność wykwalifikowanym specjalistom, którzy zastosują odpowiedni olej i zadbają o prawidłowe napełnienie układu.

Recommended Posts