Za każdym razem, gdy wymieniasz sprzęgło w swoim samochodzie (lista modeli, o których mowa znajduje się na dole tego tekstu), pamiętaj również, aby zadbać o nowy wysprzęglik hydrauliczny CSC (Concentric Slave Cylinder). Podobnie jak i koło zamachowe, także i on ulega bowiem tzw. zużyciu eksploatacyjnemu, a co za tym idzie – należy go cyklicznie wymieniać. Przeczytaj zatem poniższy poradnik i dowiedz się, jak wygląda – krok po kroku – montaż wysprzęglika hydraulicznego (CSC) 510 0073 10, a także odpowietrzenie zarówno jego, jak i całego układu hydraulicznego.
Jak zdemontować wysprzęglik hydrauliczny?
Demontaż wysprzęglika hydraulicznego jest stosunkowo prosty. Musisz po prostu pamiętać o tym, aby została wymontowana uszczelka kołnierza skrzyni biegów, przewód ciśnieniowy, jak również – plastikowa tulejka, która prowadzi owy przewód przez obudowę sprzęgła. Nie zapomnij jednak także po wszystkim dokonać prawidłowej utylizacji zużytych komponentów.
Kontrola złącza przewodu hydraulicznego
Po zdemontowaniu starych elementów, sprawdź koniecznie złącza, które znajdują się na przewodzie hydraulicznym. Bardzo często można tam bowiem znaleźć zużytą uszczelkę lub też jej pozostałości. To właśnie one są odpowiedzialne za m.in. ograniczenie dopływu. Co istotne, znamy przypadki, w których to – na pozór – drobne niedopatrzenie skutkowało pęknięciem lub nawet rozerwaniem nowo zamontowanego komponentu. Efektem tego, oprócz nieuniknionego wycieku płynu, jest przede wszystkim ponowna, a co za tym idzie – kosztowna, wymiana zarówno uszkodzonego wysprzęglika, jak i całego zestawu sprzęgła. Pamiętaj zatem o tym, aby zawczasu skontrolować złącza przewodu hydraulicznego, a tym samym zapobiec ewentualnym uszkodzeniom i wynikającej z nich wymianie komponentów.
Jak zamontować wysprzęglik hydrauliczny?
Przed podjęciem jakichkolwiek działań mających na celu zamontowanie wysprzęglika hydraulicznego, dopilnuj, aby go w żaden sposób nie zanieczyścić. Zrezygnuj tym samym ze stosowania wszelkich smarów czy też substancji czyszczących, gdyż ich składniki mogą wpływać negatywnie na stan uszczelnień. W niektórych przypadkach są one odpowiedzialne nawet i za ich uszkodzenie. Aby zapobiec tego typu awariom, pamiętaj też, aby nie wciskać łożyska wysprzęglika. Takie czynności mogą bowiem zniszczyć uszczelkę wewnętrzną.
Montaż wysprzęglika hydraulicznego CSC rozpocznij od założenia uszczelki kołnierza skrzyni biegów. Kolejnym Twoim krokiem będzie zaś ręczne i zarazem równomierne dokręcenie wspomnianego wysprzęglika. Dzięki takiemu postępowaniu unikniesz niepożądanego wykrzywienia tego komponentu. Po wykonaniu tej czynność, wsuń – przez otwór znajdujący się w obudowie sprzęgła – adapter, a następnie wciśnij go w króciec na wysprzęgliku. Prawidłowe wykonanie tego korku równoznaczne jest z usłyszeniem wyraźnego kliknięcia. Jednym z ostatnich etapów montażu jest natomiast dokręcenie śrub mocujących. Pamiętaj, aby zrobić to tylko wtedy, gdy właściwie zamontujesz w nim adapter. Gdy upewnisz się, że ta czynność na pewno została prawidłowo wykonana, dokręć śruby momentem 10 (+1) Nm. Zadbaj przy tym koniecznie o to, aby nie przekręcić wysprzęglika hydraulicznego, ponieważ może nieść to za sobą skutki w postaci jego trwałego uszkodzenia. Na samym końcu nasuń zaś złącze przewodu na wspomniany adapter, aż usłyszysz kliknięcie.
Ważne! Jeżeli wysprzęglik hydrauliczny LuK 510 0073 posiada inny kształt od tego, który był wcześniej zamontowany w Twoim samochodzie, to musisz zadbać o dostosowanie układu hydraulicznego do nowego komponentu.
Odpowietrzenie układu hydraulicznego
Po prawidłowym zamontowaniu wysprzęglika hamulcowego w swoim aucie, czeka Cię także usunięcie powietrza z całego systemu. Jeżeli zatem zastanawiasz się, jak odpowietrzyć układ hydrauliczny w samochodzie, to powinieneś przeczytać znajdujące się niżej akapity.
Na początku musisz wiedzieć, aby nie naciskać pedału sprzęgła, kiedy jest już podłączony przyrząd odpowietrzający. Zwróć też uwagę, aby odpowietrzenie układu hydraulicznego było przeprowadzone od zaworu odpowietrzającego do zbiornika wyrównawczego, czyli po prostu – z dołu do góry. Gdy poznałeś te istotne informacje, możesz już przejść do pracy.
Korzystając z adaptera, połącz zatem wspomniany przed momentem zbiornik wyrównawczy ze zbiornikiem przechwytującym, a później zdejmij osłonę, która znajduje się na zaworze odpowietrzającym. Następnie ponownie skorzystaj z adaptera i za jego pomocą połącz owy zawór z przyrządem odpowietrzającym. Gdy to zrobisz, uruchom to urządzenie, pamiętając jednocześnie, aby ciśnienie nie przekraczało 2 barów, a potem odkręć – o dwa lub trzy obroty – zawór odpowietrzający. Jeżeli do zbiornika przechwytującego bez żadnego problemu spływa płyn hydrauliczny, który nie posiada pęcherzyków powietrza, to znaczy, że w sposób prawidłowy dokonałeś odpowietrzenia układu hydraulicznego. W związku z tym możesz zakręcić zawór odpowietrzający, wyłączyć urządzenie i odłączyć je razem z adapterem.
Odpowietrzenie wysprzęglika hydraulicznego
Po prawidłowym usunięciu powietrza z układu hydraulicznego, należy również zrobić to samo z niedawno wymienionym komponentem. W przypadku, gdy nie jesteś do końca pewny, jak odpowietrzyć wysprzęglik hydrauliczny w samochodzie, zapoznaj się z poniższym tekstem, który powinna rozwiać Twoje wszelkie wątpliwości w tym temacie.
Aby w prawidłowy sposób przeprowadzić odpowietrzenie wysprzęglika hydraulicznego potrzebne są dwie osoby. Innym ważnym szczegółem jest także to, iż w trakcie usuwania powietrza należy kontrolować poziom płynu hamulcowego, który znajduje się w zbiorniku wyrównawczym, a co za tym idzie – w razie potrzeby, trzeba go uzupełniać. Pamiętaj przy tym, aby stosować do tego wyłącznie taki płyn hamulcowy, który został dopuszczony przez producenta Twojego samochodu. Za jego sprawą zwiększona zostanie bowiem wydajność.
Odpowietrzenie wysprzęglika hydraulicznego rozpocznij od połączenia zbiornika przechwytującego z zaworem odpowietrzającym. Potem wciśnij – jednocześnie powoli i do oporu, a następnie przytrzymaj pedał sprzęgła. Gdy to zrobisz, odkręcaj wspomniany zawór do momentu, aż nie pojawi się płyn lub też powietrze. Wówczas zakręcić go ręcznie, powoli zwolnij pedał sprzęgła i odczekaj około trzy sekundy. Ową czynność powtórz następnie minimum dziesięć razy. W przypadku, gdy w wydobywającym się płynie nie zauważysz pęcherzyków powietrza, możesz dokręcić zawór odpowietrzający – momentem 5 Nm. Po tym natomiast odłącz zbiornik przechwytujący i nałóż osłonę na wspomniany zawór. Na sam koniec powinieneś też uzupełnić płyn hamulcowy do maksymalnego poziomu w zbiorniku wyrównawczym, a następnie go zamknąć. W celu kontroli siły nacisku na pedał sprzęgła, spróbuj wcisnąć go powoli około dziesięciu razy. Po wszystkim czeka Cię zaś jazda próbna, podczas której powinieneś sprawdzić siłę nacisku tak na pedale sprzęgła, jak i hamulca.
Poradnik dotyczy następujących modeli samochodów:
Alfa Romeo 159, Fiat Croma (194), Opel Astra G, Opel Astra H, Opel Combo, Opel Corsa C, Opel Corsa D, Opel Meriva, Opel Signum, Opel Tigra, Opel Vectra B, Opel Vectra C, Opel Zara, Saab 9-3, Vauxhall Astra Mk IV, Vauxhall Astra Mk V, Vauxhall Combo, Vauxhall Corsa Mk II, Vauxhall Meriva, Vauxhall Tigra, Vauxhall Vectra, Vauxhall Vectra Mk II, Vauxhall Zara oraz Vauxhall Zara Mk II.